Hoe maak je een nieuwsitem? Deel 3: Klein Nieuws

Nieuws kan je op tal van manieren naar je publiek brengen, zoals ik in deel 1: het portret en deel 2: de opener al aangaf. Eén van de sterkste manieren is via een video-item. Krachtig en beeldend, maar: hoe maak je een nieuwsitem voor video? Er zijn honderden manieren om een onderwerp uit te lichten. Ik geef daarvan enkele voorbeelden van items die ik de afgelopen tijd heb gemaakt en verklaar welke keuzes ik moest maken en waarom de items zijn geworden zoals ze uiteindelijk zijn uitgezonden. Vandaag deel 3.

Klein nieuws

Eigenlijk bestaat klein nieuws niet. Het is maar net afhankelijk van de doelgroep hoe belangrijk en zwaar het nieuws is. Dat een klein bedrijfsmuseum kan voortbestaan of een kunstenaar een nieuwe uiting heeft is misschien niet voor iedereen interessant; wel als jij bij dat bedrijf werkte of als de kunstenaar in kwestie jouw smaak weet te raken.

Een grote misvatting van nieuws dat niet over enorme branden met paddestoelwolken of schietpartijen gaat is dat ze makkelijk te maken zijn. Je gaat er heen, schiet wat plaatjes en lacht wat af met de personen die je interviewt. Terug op de redactie plak je wat plaatjes over de tekst heen en klaar. Absoluut niet waar! Een verhaal met weinig nieuwswaarde moet iets anders hebben om de interesse van je kijkers vast te houden. Een bijzondere invalshoek, prachtige plaatjes of een mooi gesprek. Flink wat actie en beweging wil ook wel helpen.


Eén van mijn eerste tv-items voor Omroep Gelderland, nog ingesproken door Arjan Hoefakker.

Nogal een shock: het NK Dammen van 2010 was niet het toonbeeld van actie of beweging. Cameraman Wim heeft drie kwartier moeten wachten om slechts een paar zetten op film te krijgen. Gelukkig was er ook een jeugdtoernooi. Het zijn misschien niet de mooiste quotes, maar het laat de dammers wel zien zoals ze zijn.

Bubbels


Een meer recenter voorbeeld. Volgens een persbericht zou de wijn van deze wijnboer uit Gendringen met Willem Alexander mee zijn geweest op een handelsmissie. Helaas komen we daar pas een half jaar later achter, maar nog geen ander medium heeft er al echt eerder over bericht. Alleen de krant heeft op basis van hetzelfde persbericht dezelfde dag een stukje geplaatst. Ik bel de boer, we zijn welkom.

De man geef ons eerst een rondleiding over zijn bedrijf, we geven hem een dasspeldmicrofoon zodat we meteen wat soundbites hebben. We interviewen verder niemand voor dit verhaal, dus kun je maar beter wat verschillende locaties gebruiken. Buiten staat een paar hectare wijnranken en binnen staan roestvrijstalen ketels en machines waarvan de werking en het doel mij een raadsel is. De wijnkelder herken ik wel, net als de ontvangstruimte, die eruitziet als een Frans café. In de wijnkelder toont de man ons trots de kasten met verschillende wijnen. In de hoek staan echter ook allemaal dozen, met wijnflessen die niet in de kast staan. ‘Dat is iets nieuws, heel mooi!’ Wals Brut noemt hij het.

Interessant, die champagne, maar ik weet er te weinig van. In het interview na de rondleiding vraag ik hem zowel naar de handelsmissie, waarvoor zijn wijn is uitverkozen, als naar de bubbelwijn. Terug op de redactie krijg ik meer kans om research te plegen. Gelukkig heb je in Nederland voor alles een vereniging of belangenbehartiger, dus ook voor wijnboeren. De voorzitter van het Wijndragersgilde vertelt precies waar ik op hoopte: bubbelwijn is in opkomst, maar in Nederland nog erg nieuw. De officiële naam is Parelwijn. Weten we dat ook weer. Een snelle gang langs google en archieven van nieuwssites leert dat dit nog niet in de actualiteit is gebracht. Ik tik een bericht en maak de montage bijna geheel in het teken van de Parelwijn. Dat één van de wijnen van de wijnboer mee is geweest op handelsmissie wordt nu een regel in het item, in plaats van de invalshoek.

Goed voorbeeld doet volgen


Het bericht is goed gevallen bij de collega’s van SBS, die later die middag toevallig precies dezelfde invalshoek wisten te verzinnen. Alleen dan op de Hart van Nederland-manier uitgerold.